10 faktów mogących świadczyć o tym, że Twój niemowlak ma asymetrię

10 faktów mogących świadczyć o tym, że Twój niemowlak ma asymetrię

Asymetria ułożeniowa to taka sytuacja, kiedy dziecko „chętniej” wybiera jedną ze stron ciała. Rodzice często określają ją w ten sposób, że niemowlak ma swoją „ulubioną stronę”. Nasilenie asymetrii jest kwestią indywidualną. W niektórych przypadkach sama prawidłowa pielęgnacja i wdrożenie właściwych nawyków wystarczają, aby zniwelować problem, a w innych potrzebne jest wsparcie fizjoterapeuty.

Kluczowa jest szybka reakcja, która pomoże zapobiec wystąpieniu np. spłaszczenia główki.

Warto pamiętać, że asymetryczne układanie ciała w pierwszych 2 miesiącach życia jest fizjologią. To normalne, że noworodek nie potrafi leżeć „prosto”, a jego główka najczęściej odwrócona jest do boku. Ważne jest jednak to, żeby był to raz jeden, raz drugi bok.

W 2. miesiącu życia maluch prezentuje pozycję „szermierza” – jego główka zwrócona jest do boku, rączka i nóżka po stronie twarzy się prostują, a po stronie potylicy zginają. Prawidłowo rozwijający się niemowlak powinien przyjmować tę pozycję zarówno na prawą, jak i na lewą stronę.

Fot. 1. Pozycja szermierza. Źródło: materiały własne.

Nie martw się, jeśli Twój noworodek układa się asymetrycznie. To fizjologia. Ważne jednak, by potrafił ułożyć się tak na obie strony.

Fot. 2. Asymetryczne (fizjologiczne) ułożenie noworodka. Źródło: materiały własne.

W okolicy 3. miesiąca życia, pozycja dziecka staje się coraz bardziej symetryczna (dziecko potrafi utrzymać główkę w linii środkowej, a jego tułów leży stabilnie i prosto na podłożu).

Asymetrię możesz podejrzewać, gdy Twój maluch:

1. Układa główkę zawsze w tę samą stronę – pamiętaj jednak, że jest to strona „ulubiona” –  ruch w drugim kierunku powinien być możliwy (nie występuje ograniczenie zakresu ruchomości). Czyli mówiąc prosto – dziecko leży z główką zwróconą w prawo, ale mogłoby odwrócić główkę w lewo (nic tego ruchu nie blokuje, tylko maluch „nie ma na niego ochoty”). Asymetryczne ustawienie główki wpływa na zmianę dystrybucji napięcia mięśniowego i zmianę ułożenia innych części ciała.

*Jak wstępnie sprawdzić zakres ruchomości główki?

Połóż dziecko na pleckach. Pokaż mu zabawkę kontrastową z boku, poniżej linii wzroku. Poczekaj aż maluch skupi wzrok. Bardzo powoli przesuwaj zabawkę do środka i na drugą stronę (ruch po łuku 180 stopni). Pamiętaj, że ten test może nie wyjść u noworodka i nie musi to wynikać z problemu z zakresem ruchomości, a raczej z braku umiejętności wodzenia wzrokiem, co na tym etapie jest normalne. 😊

Fot. 3. Wodzenie wzrokiem za przedmiotem. Źródło: materiały własne.

2. Ma spłaszczoną główkę z jednej strony (gdy patrzysz na główkę od góry lub od tyłu, jest ona skośnie ścięta).

3. W leżeniu na pleckach lub na brzuszku stale układa się w tej samej, asymetrycznej pozycji, wyginając ciało w łuk („rogalik”)  – jest to objaw skrócenia jednej i wydłużenia drugiej strony tułowia.

A w późniejszych etapach rozwoju:

4. Obraca się tylko w jednym kierunku.

5. Wkłada do buzi tylko jedną (i zawsze tę samą rączkę).

6. Chwyta i wkłada do buzi tylko jedną stópkę.

7. Pivotuje (obraca się wokół osi pępka w leżeniu na brzuszku) tylko w jedną stronę.

8. Pełza jednostronnie.

9. Ustawia zawsze tę samą stópkę na ziemi podczas czworakowania.

10. Wstaje zawsze tą samą nóżką.

Warto pamiętać o tym, że pierwsze próby nowych umiejętności mogą odbywać się z wykorzystaniem tylko jednej ze stron i często tak się dzieje. Ważne, żeby maluch z czasem odkrył też tę drugą stronę. Jeśli jednak sytuacja taka się przedłuża, zawsze skonsultuj dziecko z fizjoterapeutą. Niestety nie ma jednego schematu postępowania, który rodzic może wdrożyć w domu. Czasami jest potrzebna konsultacja/terapia ze specjalistą i nie pomogą fora i rady innych rodziców, co robić, gdy np. dziecko pełza jednostronnie. Zaniechanie nieprawidłowości rozwojowych może doprowadzić do pojawienia się wady postawy lub skoliozy u dziecka.

Mózg dziecka jest bardzo podatny na zmiany zachodzące pod wpływem bodźców, dlatego też odpowiednią stymulacją (jaką jest pielęgnacja i wszystko to, co robimy z dzieckiem) jesteśmy w stanie wpłynąć na rozwój psychoruchowy malucha.

Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak wzdrożyć profilaktykę asymetrii w codzienną pielęgnację malucha, zapisz się do newslettera i odbierz kod rabatowy 5% na ebooka „Fizjodzidziuś”, który jest szczegółową instrukcją obsługi bobasa okiem fizjoterapeutki. Premiera już 10 maja!

[mc4wp_form id=”104″]

Źródła:

  1. Asymetria ułożeniowa – objawy i postępowanie: http://psouu.mielec.pl/images/OWI/Asymetria.pdf. Dostęp 23.04.2021.
  2. Stefaniak A.: Metody wczesnego wspomagania rozwoju małego dziecka – studium indywidualnych przypadków. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika, vol. 9, 2007, s. 13-41.
  3. D. Wójtowicz, B. Dołyk, Z. Wrzosek, Cz. Giemza: Asymetryczne zaburzenia motoryki niemowląt a skoliozy i wady postawy dzieci, Medycyna Manualna, vol. 10(2), 2007, s. 3–7.
  4. A. Olszewska, W. Hagner: Asymetria ułożenia głowy u niemowląt – wpływ na globalny rozwój ruchowy, Przegląd Pediatryczny, vol. 39(2), 2009, s. 122–125.

Pamiętaj, że wpisy mają charakter informacyjny i nie zastąpią wizyty u fizjoterapeuty. W przypadku wystąpienia u dziecka jakichkolwiek niepokojących zachowań należy skonsultować się ze specjalistą.

2 Comments

  • Marta
    10 czerwca, 2021 5:35 pm

    Co jeśli dziecko (10 tygodni) podczas leżenia na pleckach główkę układa często pod kątem zamiast prosto? Najczęściej w jedną stronę pod kątem. I wygina główkę do tyłu podczas karmienia jak by czegoś szukało za sobą

    • FizjoMommy
      3 lipca, 2021 10:33 am

      Jeśli dzieje się to głównie na jedną stronę, warto skonsultować się z fizjoterapeutą. Podczas karmienia może też być to kwestia refluksu. Niestety nie da się odpowiedzieć bez zobaczenia i zbadania malucha.

Dodaj komentarz! :)