5 najczęstszych pytań o obroty niemowlaka

5 najczęstszych pytań o obroty niemowlaka

Pytania o samodzielnie obroty są jednymi z najczęstszych, które padają z ust młodych rodziców. W tym wpisie postaram się odpowiedź na kilka z nich!

1. Jak „trenuje” niemowlak zanim nauczy się samodzielnie obracać?

Zacznijmy od tego, że maluch przygotowuje się do obrotów już od pierwszych dni życia, mimo tego, że my tego nie widzimy. Co takiego robi, aby jego ciało było gotowe do obracania się z plecków na brzuszek i z brzuszka na plecki?

Całkiem dużo tego, prawda? Dla tak małego szkraba jest to nie lada wyzwanie i ciężki trening! Dopiero wtedy, gdy opanuje wszystkie te umiejętności, może próbować iść krok dalej i podejmować próby obrotów.

2. Kiedy pojawiają się samodzielnie obroty i który z nich występuje jako pierwszy?

Czas pojawiania się samodzielnych obrotów jest inny, w zależności od źródła. Po zgłębieniu wielu publikacji przedstawiam Wam informacje z kilku z nich:

  • Test Denver II – obroty z brzuszka na plecki i z plecków na brzuszek – 2-5,5 mies.
  • Amerykańska Akademia Pediatrii – obroty z brzuszka na plecki i z plecków na brzuszek – 6 mies.
  • Pediatria po dyplomie 2011 – obrót z plecków na brzuszek – 5 mies., obrót z brzuszka na plecki – 4 mies.
  • Medycyna Praktyczna 2012 – obrót z plecków na brzuszek – 4-7 mies., obrót z brzuszka na plecki – 3-6 mies.

Dane te różnią się od siebie, jednak z moich obserwacji wynika, że częściej pierwszym, świadomym obrotem jest obrót z plecków na brzuszek, a dziecko rozwija tę umiejętność około 5-6 miesiąca życia. Dzięki niej maluch samodzielnie zmienia pozycję ciała i perspektywę – od tej pory może sam zdecydować, czy chce obserwować coś więcej niż tylko sufit :). Świadome obroty z brzuszka na plecki najczęściej pojawiają się w okolicy 6, a nawet 7 miesiąca życia. Zdarza się, że nie obserwuje się ich już tak bardzo często, jak obrotów z plecków na brzuszek, bo dziecko w tym samym czasie może podejmować próby siadania i czworakowania (z brzuszka częściej przechodzi do pozycji czworaczej niż wraca do pozycji leżenia na pleckach).

Według kilku źródeł, czerwona lampka powinna zapalić się, kiedy 9-miesięczne dziecko nie podejmuje prób obrotów. 

Zasięgnij wtedy koniecznie porady specjalisty.

3.  Jak można pomóc dziecku w nauce samodzielnych obrotów?

Jeśli maluch rozwija się prawidłowo, nie ma konieczności wykonywania z nim żadnych specjalistycznych ćwiczeń. Powtarzam to na każdym kroku, gdy pytacie o ich propozycje :). Terapia zarezerwowana jest dla dzieci z problemem i wykonuje ją fizjoterapeuta. To, co możemy zaproponować maluszkowi w warunkach domowych, to wsparcie rozwoju poprzez prawidłową pielęgnację i zabawę. Dzięki temu „podpowiemy” mu, jak „zabrać się” do obrotów, a przy okazji spędzimy z nim czas i wzmocnimy naszą wspólną relację. Czas poświęcony dziecku to coś najcenniejszego, co możemy mu podarować w pierwszych miesiącach życia. Nie zastąpi go żadna zabawka! 

Tak postępuj na co dzień:

Przykładową zabawą, wspierającą naukę obrotów jest „Turlaczek” – jest to jedna z zabaw, przedstawiona w moim ebooku „Fizjodzidziuś – przepis na udany rozwój w pierwszych miesiącach życia”.

Zabawy tego typu uczą maluszka schematu własnego ciała, pokazują, jak obciążać boczki i przenosić ciężar ciała. A co najważniejsze, są świetnym pomysłem na spędzenie czasu z niemowlakiem w poczuciu bezpieczeństwa i bliskości! 

4.  Czy to możliwe, że noworodek potrafi samodzielnie obracać się z brzuszka na plecki?

Obrót u tak małego dziecka nie jest świadomy, wynika on z utraty stabilności w pozycji leżenia na brzuszku. Maluch traci równowagę i przenosi ciężar ciała na bok. Nie potrafiąc wrócić do symetrycznej pozycji leżącej, traci kontrolę nad ciałkiem i obraca się na boczek lub nawet na plecki.

Jeżeli taki przypadkowy obrót zdarza się od czasu do czasu, nie jest to powód do obaw. Kontroli wymaga sytuacja, gdy dziecko często upada w ten sposób na plecki.

5.  Jak powinien wyglądać prawidłowy obrót z plecków na brzuszek?

Dziecko musi obrócić główkę w stronę, w którą będzie się obracało. Rączka po tej stronie leży na podłożu i ustawia się pod kątem prostym do tułowia (dzięki temu nie będzie przeszkadzała i zrobi ciałku miejsce na obrót 🙂 ). Miednica ustawia się skośnie, nóżki unoszą się do góry (górna nóżka zgina się, a dolna nóżka prostuje). Druga rączka przekracza środkową linię ciała i….hop! Maluszek jest na brzuszku.

Na początku obroty mogą nie być tak idealne, jak w tym opisie. Zdarza się, że maluch, zamiast zwrócić główkę w bok, odgina ją do tyłu lub nawet próbuje odepchnąć się nią od podłoża! Nie martw się, w miarę treningu, obroty będą coraz lepsze jakościowo :).

Często zdarza się również tak, że na początku dziecko nie potrafi samodzielnie wyjąć rączki spod brzuszka. Możesz wtedy spróbować mu pomóc. Z czasem maluch na pewno będzie umiał zrobić to samodzielnie.

Obroty są bardzo ważnym elementem rozwoju dziecka przygotowującym do dalszych umiejętności. Jeśli Twoje dziecko ma z nimi problem lub cokolwiek w jego zachowaniu Cię martwi, zgłoś się po poradę do specjalisty :). Pamiętaj, że ten wpis ma charakter edukacyjny i informacyjny. Nie zastąpi on wizyty u lekarza lub fizjoterapeuty.

Więcej na temat prawidłowej pielęgnacji przeczytasz tutaj!

Znajdziesz tu również pomysły na zabawy wspierające rozwój maluszka.

Źródła:

1. Test Denver II: https://es.scribd.com/document/329190880/Denver-II-Test-Form-pdf

2. CDC’s Developmental Milestones: https://www.cdc.gov/ncbddd/actearly/milestones/index.html

3. CARING FOR YOUR BABY AND YOUNG CHILD: BIRTH TO AGE 5, Fifth Edition, edited by Steven Shelov and Tanya Remer Altmann © 1991, 1993, 1998, 2004, 2009 by the American Academy of Pediatrics and BRIGHT FUTURES: GUIDELINES FOR HEALTH SUPERVISION OF INFANTS, CHILDREN, AND ADOLESCENTS, Third Edition, edited by Joseph Hagan, Jr., Judith S. Shaw, and Paula M. Duncan, 2008, Elk Grove Village, IL: American Academy of Pediatrics.

4. R. Jason Gerber, MD, Timothy Wilks, MD, Christine Erdie-Lalena, MD: Rozwojowe kamienie milowe: rozwój ruchowy. Vol. 15 Nr 3, Czerwiec 2011 Pediatria po Dyplomie 

5. Dosman CF, Andrews D, Goulden KJ. Evidence-based milestone ages as a framework for developmental surveillance. Paediatr Child Health. 2012;17(10):561-568. doi:10.1093/pch/17.10.561: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3549694/

6. Pierwsze 2 lata życia dziecka. Medycyna Praktyczna 2012: https://www.mp.pl/pacjent/pediatria/prawidlowyrozwoj/rozwojfizyczny/57403,harmonogram-prawidlowego-rozwoju-na-pierwsze-2-lata-zycia-dziecka

Dodaj komentarz! :)